Ajurwedyjski taniec żywiołów

Na początku była Uniwersalna Dusza, Czysta Świadomość. Z niej wyłonił się pierwotny, święty dźwięk Om. Jego wibracja wytworzyła przestrzeń (akaśa). Przestrzeń  pod wpływem dźwięku zaczęła wirować, doprowadzając do powstania powietrza (vayu). Wirujące powietrze i przestrzeń pocierały o siebie, tworząc energię, gorąco i tak zrodził się ogień (agni). Ogień płonął, a jego ciepło sprawiło, że powietrze zaczęło się skraplać – powstała woda (jala). Woda mieszając się z ogniem, powietrzem i przestrzenią dała początek ziemi (prthivi).

I tak z tych pięciu elementów powstał wszechświat, wszystkie przejawy fizyczne.

Ajurwedyjska teoria pięciu żywiołów (panca mahabutha) pozwala opisać każdy element fizycznej rzeczywistości. Żywioły traktowane są symbolicznie, jako nośniki pewnych cech i tak:

  • przestrzeń / eter jest manifestacją idei lekkości, delikatności, miękkości, gładkości;
  • powietrze opisuje cechy takie jak lekkość, ruchliwość, chłód, suchość, szorstkość;
  • ogień, jak nietrudno zgadnąć, symbolizuje gorąco, suchość, ostrość, intensywność, lekkość;
  • woda to wilgoć, chłód, miękkość, kleistość, tłustość;
  • ziemia symbolizuje solidność, ciężkość, twardość, stałość, powolność.

Kombinacja tych pięciu elementów, cech, które symbolizują, pozwala na opisanie nas samych, wszystkiego, co nas otacza i naszej relacji ze światem.

„Teoria pięciu elementów wyjaśnia podobieństwa pomiędzy ludźmi a światem. Człowiek jest kombinacją pięciu elementów. Wszechświat i środowisko również składają się z nich. W tym znaczeniu człowiek jest mikrokosmosem otaczającego go makrokosmosu.

W naszym ciele przestrzeń wypełnia wszystkie puste miejsca, na przykład jest w dziurkach nosa, ustach, uszach, gardle, płucach i brzuch; powietrze przejawia się w ruchu płuc, serca, w żołądku, jelitach i stawach; ogień uczestniczy w całym procesie trawienia, znajduje się w oczach, inteligencji, temperaturze ciała; woda jest częścią plazmy, krwi, śluzu i śliny; ziemia występuje w stałych strukturach, takich jak tłuszcz, mięśnie, skóra i paznokcie” [Chauhan, P. Ajurweda. Jak dbać o siebie i być zdrowym, s.37]

Jak ta teoria przekłada się na praktyczne jej zastosowanie?

Pierwszy wniosek jaki możemy wyciągnąć jest następujący: jeśli nasze ciała i otaczająca nas przyroda są zbudowane z tego samego, to spożywanie naturalnego pożywienia, w odpowiednich ilościach wspiera nasze zdrowie, u podstawy którego leży równowaga 5 elementów. Jeśli obserwujemy w naszym ciele nadmiar jakiejś cechy, na przykład gorąca, neutralizujemy go komponując nasze posiłki w taki sposób, żeby nie dostarczać sobie tego ognia w nadmiarze. I tak na przykład kiedy męczy nas zgaga, unikamy instynktownie produktów ostrych, mocno przyprawionych, wędzonych. Kiedy zmagamy się z katarem, wzmaga się element wody, unikamy zaśluzowujących produktów jak nabiał czy banany, a sięgamy na przykład po napój imbirowy, który swoim ogniem pozwala na powrót do równowagi. A wszystko w myśl ajurwedyjskiej zasady „podobne wzmaga podobne, a przeciwne równoważy”.

Przeciwne do siebie są ogień i woda, w opozycji stoją również ziemia i powietrze lub przestrzeń.

Cechy żywiołów możemy odnaleźć również w pogodzie – ogień w upalne lato, wodę deszczową wiosną, powietrze chłodną, suchą jesienią. To co dzieje się w przyrodzie, znajduje odbicie w naszych ciałach. A zdrowie osiągamy dzięki samoobserwacji i ciągłemu balansowaniu między żywiołami w celu zachowania ich równowagi.

Wniosek drugi – teoria ta wprost odpowiada na pytanie o przyczyny skuteczności i bezpieczeństwa ziołolecznictwa – stosując zioła pozostajemy w znanym naszemu ciału obszarze, nasze ciało i substancja, której mu dostarczamy ma wspólne cechy pięciu żywiołów. W przypadku leków syntetycznych już nie można tego powiedzieć.

Teoria pięciu elementów pozwala na określenie swojej natury, cech nam przyrodzonych. W ajurwedzie istnieje teoria trzech dosz, trzech humorów czy też trzech energii biologicznych, które występują w ciałach wszystkich żywych istot i których indywidualna ilościowa kombinacja decyduje o naszym temperamencie, wyglądzie, upodobaniach, stylu życia jaki wybieramy. Dosze również podlegają teorii pięciu żywiołów, a każda z dosz przejawia cechy żywiołów z jakich powstała.

Ale o tym następnym razem.

2 myśli na temat “Ajurwedyjski taniec żywiołów

Dodaj własny

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Create a website or blog at WordPress.com Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: