Różne ścieżki na szczyt – joga nie tylko na macie

Jakby tak przeprowadzić sondę uliczną i zapytać przechodniów jak by zdefiniowali jogę, podejrzewam, że odpowiedzi w większości krążyłyby wokół wyczynów na macie. Może, przy odrobinie szczęścia pojawiłaby się relaksacja.

A tymczasem joga jest świętą nauką wywodzącą się z tradycji wedyjskiej. Jeśli spojrzymy na źródłosłów, słowo joga pochodzi z sanskrytu gdzie oznacza jedność, jednoczenie, łączenie. Stąd też definiuje się jogę jako jedność ciała, umysłu i duszy czy też, na bardziej duchowej płaszczyźnie, Jedność Duszy, Świadomości Uniwersalnej i Duszy Indywidualnej.

David Frawley definiuje jogę w następujący sposób : „Joga jest przede wszystkim nauką o samourzeczywistnieniu. Zajmuje się praktyką duchową, głównie poprzez medytację, której celem jest wyjście poza cierpienie i ignorancję świata. Uczy nas, jak przejść od naszej tożsamości związanej z ciałem i ego do nieśmiertelnej Jaźni, która mieszka w sercu. Joga daje nam klucz do rozwoju duchowego, który w rozumieniu wedyjskim oznacza poznanie naszej prawdziwej natury wykraczającej poza czas przestrzeń, śmierć i cierpienie.” [Frawley D. s. 16]

Ostatecznym celem jogi jest samourzeczywistnienie, osiągnięcie oświecenia, stanu Samadhi i tym samym położenie kresu cierpieniu. Cierpienie nie ma do nas dostępu, kiedy uwolnimy się od ograniczających przekonań, które  zaciemniają nam obraz. Umysł wmawia nam, że Ja to moje ciało, Ja to mój umysł, a wraz ze śmiercią przychodzi kres wszystkiego. A gdzie w tym wszystkim jest nieśmiertelna, doskonała Dusza? E tam! I tu właśnie pojawia się praktyka jogi, która przypomina nam, kim tak naprawdę jesteśmy.

Wyobraźmy sobie ten ostateczny cel jako szczyt góry. Na ten szczyt prowadzą różne ścieżki. W zależności od wyboru ścieżki, inaczej ta duchowa podróż wygląda. Ale, niezależnie od wyboru ścieżki, widok jaki rozciąga się przed nami, kiedy znajdziemy się na szczycie, jest zawsze ten sam.

A oto krótki, punktowy przegląd tradycyjnie wyróżnianych jogicznych ścieżek:

Radża Joga – Joga analizy i kontroli umysłu

  • Zwana też jogą królewską i asztanga jogą (nie mylić z ashtanga vinyasa jogą)
  • Obejmuje cały zakres praktyk jogicznych, stąd też określana jest mianem jogi integralnej
  • Składa się z ośmiu członów (asztanga) : jama – zasady moralne, nijama – zasady dotyczące zachowania, asana – pozycja ciała, pranajama – kontrola sił witalnych, pratjahara – kontrola zmysłów, dharana – kontrola umysłu / koncentracja, dhyana – medytacja, samadhi – samourzeczywistnienie
  • W centrum zainteresowania znajduje się obserwacja i kontrola umysłu na wszystkich poziomach świadomości
  • Zapanowanie nad ciałem, zmysłami i praną, energią życiową

Radża joga zawiera w sobie elementy wszystkich poniżej wymienionych ścieżek. Jednak można wyodrębnić je i traktować jako osobne drogi, prowadzące do ostatecznego celu.

Bhakti Joga – Joga oddania

  • Ścieżka boskiej miłości, pozwalająca na zjednoczenie się z Bogiem w naszym sercu
  • Oddawanie czci Bogu jako ostatecznej rzeczywistości
  • Całkowita swoboda w wyborze tej formy Boskości, która do nas przemawia
  • Praktyki: składanie ofiar (puja), śpiewanie pieśni duchowych (kirtan), intonowanie imienia Boga (japa)
  • Najlepszy sposób na uzdrowienie serca, emocji
  • Najbardziej rozpowszechniona forma jogi w kolebce jogi – Indiach

Karma Joga – Joga czynu

  • Ścieżka czynu, działania, bezinteresownej służby tak Bogu jak i ludziom, zwierzętom, środowisku naturalnemu (seva, czyli służba w sanskrycie)
  • Działalność karma-jogina postrzegana jest przez niego jako ofiara dla Boga
  • Zaniechanie myślenia o nagrodzie, zysku, rezultatach, czysta chęć niesienia pomocy, działania na rzecz innych
  • Otwarcie serca, kontrola nad ego

Dźniana Joga – Joga wiedzy

  • Poszukiwanie wiedzy, zgłębianie prawdy o życiu, jaźni, Bogu i wszechświecie
  • Szczególny rodzaj wglądu, który nie dokonuje się za pomocą zwrócenia umysłu na zewnątrz i poznanie zmysłowe, ale poprzez wgląd w umył i serce
  • Nie roztrząsanie intelektualne, głębokie przemyślenia są jedynie początkiem, przygotowaniem umysłu do wglądu medytacyjnego

Krija Joga – Joga technik

  • Zwana również jogą wewnętrznego działania
  • Obejmuje Mantra Jogę, Tantrę i Hatha Jogę
  • Odnosi się do działań przygotowujących do medytacji poprzez oczyszczenie umysłu i podniesienie poziomu prany
  • Traktowana często jako wstęp do Radża Jogi

Opisany tu podział, przywołany za Davidem Frawleyem, jest dość umowny. Techniki charakterystyczne dla jednej z dróg, można spotkać również w innej. Dla samych praktykujących nie ma też (podejrzewam) większego znaczenia gdzie konkretnie w jogicznej klasyfikacji umiejscowić można ich praktykę. Swami Sivananda uważał, że dla współczesnego człowieka najkorzystniejsza jest joga syntezy, łącząca elementy poszczególnych dróg po to by zatroszczyć się o rozwój ciała, umysłu i duszy.

Ostatecznie, ścieżki są różne, ale szczyt, na który prowadzą, ten sam – położenie kresu cierpieniu.

 

Może zainteresuje Cię:

 

Powięź – ciało emocjonalne

YouTube na macie

Śpiew rodzynki, czyli jedzenie pod znakiem uważności

Zdrowie! Czyli przeciwzapalny drink wg. Food Pharmacy

Wdech i pełne zanurzenie, czyli skanowanie ciała w duchu mindfulness

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s